السيد الخميني

374

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

اگر يك كسى يك نفر آدم را بكشد بعد بيايد بگويد آقا معذرت مىخواهم ببخشيد ، رهايش مىكنند ؟ ! قانون رهايش مىكند اين را يا نه ؟ خوب ببخشيد كه تو آدم كشتى ! ببخشيد هم حرف شد ؟ يك آدمى كه 25 سال بر مقدرات مملكت ما مسلط بود و 25 سال يا بيشتر خيانت به مملكت ما كرد ، تمام ثروت اين مملكت را داد به غير ، تمام چيزهاى مقدرات اين مملكت را به دست غير سپرد ، نفت ما را آن طور از بين برد ، گاز را از آن طرف از بين برد - دارد مىبرد - اين همه آدم كشت ، اين همه قتل عامها كرد ، [ در ] قتل عام 15 خرداد ، پانزده هزار نفر كشت [ و ] كشتار بود ، قتل عامهاى حالا - در اين سالهاى اخير - بيشتر از اين معانى بود ، حالا مىفرمايند كه خير ، ما اشتباهاتى - يك « اشتباهاتى » - كرديم ! حال ديگر ما « تعهد » مىكنيم ! ايشان فرمودند تعهد مىكنيم كه از اين به بعد اشتباه نشود ! ما فرض مىكنيم كه شما تعهد بكنى كه از اين به بعد اشتباه نشود ، و اشتباه هم ما فرض مىكنيم كه خير ديگر بعدها نشود ، تا حالايش چه ؟ رجال سياسى يا - عرض مىكنم كه - رجال علمى را كه ده سال ، پانزده سال ، كم و زياد ، اينها را به حبس انداختيد و اينها را آن قدر زجر داديد ، آنها را آن قدر [ شكنجه ] كرديد ، حالا آمدند بيرون با مزاجهاى ضعيف ، حالا همين قدرى كه از زندان رها شدند تمام شد ؟ ! ده سال عمر يك نفر انسان را ، عمر هزاران نفر انسان را تو در حبسها از بين بردى ، حالا هيچ ؟ ! ما بگذاريم كه آقا سلطنت حالا بكند ؟ ! حالا بگوييم كه بسيار خوب « اعليحضرت » بفرمايند آن بالا و سلطنت كنند ! و « روزِ سلام » هم همه بيايند به سلام ايشان ! و خودشان هم در قصر اعلاى كجا . . . مشغول عياشى بشوند ، ديگر لازم نيست حكومت بكنند . حالا مسأله اين طور است ؟ اين را هيچ انصاف دارى ، هيچ مسلمانى اين را مىتواند بگويد ؟ هيچ مسلمانى مىتواند ، هيچ آدم با وجدانى ، هيچ انسانى مىتواند يك همچو حكمى بكند كه يك نفر آدم جانى كه بيست و چند سال بر اين ملت حكومت باطل كرده ، حكومت غير قانونى كرده ، بيست و چند سال مال اين مردم را هدر داده ، بيست و چند سال قتل عامها كرده ، اجانب را بر اين مملكت مسلط كرده ، حالا تا گفت كه خوب من اشتباه كردم ، ببخشيد من اشتباه كردم ، « يك اشتباهاتى واقع شد » ، اين اقرار به جرم است كه در محاكم با اين اقرار به جرمْ اين را